Prasa, radio i telewizja tworzą media diecezji kaliskiej
Dzięki mediom diecezjalnym do wiernych dociera informacja, ale są one także miejscem formacji - powiedział KAI biskup kaliski Damian Bryl z okazji wspomnienia św. Franciszka Salezego, patrona dziennikarzy. Diecezja kaliska należy do nielicznego grona polskich diecezji, które posiadają wszystkie środki służące komunikacji społecznej - prasę, radio, telewizję internetową.
24 stycznia Kościół wspomina św. Franciszka Salezego, patrona dziennikarzy, była więc okazja, aby zapytać bpa Damiana Bryla i ks. Przemysława Kaczkowskiego, rzecznika prasowego diecezji kaliskiej jak postrzegają rolę mediów katolickich.
Bp Bryl podkreślał, że media katolickie pełnią ważną funkcję w życiu Kościoła, także w życiu diecezji, bo przede wszystkim informują o tym co dzieje się w diecezji, ale są też ważnym środkiem formacyjnym. - W diecezji kaliskiej mamy gazetę, radio i telewizję. Panu Bogu dziękujemy za te środki, ponieważ do diecezjan docierają informacje o tym czym żyjemy, ale także dzięki nim dokonuje się formacja – stwierdził biskup kaliski.
Ks. Przemysław Kaczkowski wskazał, że media katolickie są narzędziem ewangelizacji. – Media nie tylko przekazują informacje, ale służą umacnianiu więzi ze wspólnotą Kościoła – zaznaczył rzecznik prasowy diecezji kaliskiej.
Duchowny dodał, że media diecezjalne umożliwiają wiernym zapoznawanie się z nauczaniem księży biskupów oraz duchowe uczestniczenie w wielu wydarzeniach religijnych. - Dzięki mediom, pośród tysięcy, a nawet milionów lepszych i gorszych informacji, dociera do człowieka także Ewangelia - orędzie o Bogu, który jest blisko i prowadzi nas po zawiłych ścieżkach współczesnej rzeczywistości – powiedział ks. Kaczkowski.
Rzecznik prasowy diecezji kaliskiej dzieli się swoimi przemyśleniami na temat bieżących wydarzeń w diecezji kaliskiej na łamach Dwutygodnika „Opiekun” oraz w „Magazynie z życia diecezji kaliskiej” emitowanym przez Radio Rodzina Diecezji Kaliskiej. - Ufam, że szeroka oferta mediów diecezjalnych będzie pomocna w rozwoju wiary coraz większej liczby osób – wyjawił duchowny.
Najwcześniej spośród środków społecznego przekazu powstał Dwutygodnik Diecezji Kaliskiej „Opiekun”. Pierwszy numer tego pisma wydany został z datą 31 maja - 13 czerwca 1998 r. w pierwszą rocznicę wizyty Jana Pawła II w Kaliszu, a jego tytuł jednoznacznie wskazywał na to, że patronem gazety wybrany został św. Józef, opiekun Zbawiciela.
Drugim spośród mediów diecezjalnych jest Radio Rodzina Diecezji Kaliskiej, które swoją pierwszą audycję nadało 27 grudnia 1998 r., w uroczystość Najświętszej Rodziny z Nazaretu. Twórcą obu tych mediów był pierwszy biskup kaliski Stanisław Napierała.
Najmłodszym medium jest Telewizja Internetowa Diecezji Kaliskiej „Dom Józefa” powołana do istnienia przez biskupa kaliskiego Edwarda Janiaka w dniu 11 stycznia 2016 r.
Wszystkie te dzieła pełnią ważną rolę informacyjną, dzięki której za ich pośrednictwem do wiernych docierają na bieżąco wiadomości o wydarzeniach mających miejsce w diecezji, ale są także istotnym elementem działalności ewangelizacyjnej i nośnikiem Dobrej Nowiny.
Tekst za: KAI