Musical „Elza” zachwycił widzów w Twardogórze
8, 10 i 11 listopada w Twardogórze odbyły się cztery spektakle musicalu „Elza”, które okazały się świętem teatru, wspólnoty, parafii i lokalnej tożsamości. Musical, inspirowany życiem św. Elżbiety z Turyngii, przyciągnął tłumy widzów, zachwycając zarówno tematyką, jak i wykonaniem. W produkcję zaangażowało się ponad 150 – mieszkańców gminy Twardogóra, co uczyniło to wydarzenie wyjątkowym świadectwem wspólnego wysiłku i przywiązania do lokalnych wartości.
Św. Elżbieta z Turyngii – wzór miłosierdzia i poświęcenia
Elżbieta urodziła się w 1207 roku jako córka króla Węgier Andrzeja II i od najmłodszych lat była związana z niemieckim dworem. Zaręczona z Ludwikiem IV, przyszłym landgrafem Turyngii, od najmłodszych lat przygotowywana była do życia w arystokratycznym otoczeniu. Mimo bogactwa i wygód Elżbieta wybrała drogę pełną miłosierdzia, pomagając chorym i ubogim, i stając się symbolem chrześcijańskiej troski o potrzebujących. Po tragicznej śmierci męża podczas VI wyprawy krzyżowej Elżbieta poświęciła się działalności charytatywnej, budując szpital w Marburgu, gdzie sama opiekowała się chorymi. Jej heroiczne życie oraz głęboka wiara przyczyniły się do jej kanonizacji w 1235 roku, czyniąc ją symbolem miłosierdzia.
Musical „Elza” – historia poświęcenia, wiary i wspólnoty
Spektakl o św. Elżbiecie jest podzielony na akty, które szczegółowo opowiadają o kluczowych etapach jej życia. Prolog przenosi widzów w atmosferę średniowiecznego szpitala, gdzie Elżbieta z oddaniem pomaga najuboższym i trędowatym. Pierwszy akt przedstawia rynek tętniący życiem, gdzie młoda Elżbieta bawi się z dziećmi, a jej naturalna bliskość z ludźmi wywołuje konsternację na arystokratycznym dworze. Kolejne akty przenoszą widzów do zamku, gdzie Elżbieta, mimo sprzeciwów księżnej Zofii i dworzan, próbuje realizować swoją misję miłosierdzia.
Sceny z życia na zamku ukazują napięcia między Elżbietą a członkami dworu, którzy nie rozumieją jej głębokiego oddania potrzebującym. Ludwik, mąż Elżbiety, mimo różnic w pojmowaniu życia, staje się jej wsparciem. Po jego śmierci Elżbieta w pełni poświęca się służbie ubogim, co wywołuje zrozumiałe reakcje mistrza Konrada, jej duchowego opiekuna. Widzowie śledzą, jak Elżbieta, przeciwstawiając się wszelkim konwenansom, decyduje się żyć w ubóstwie i służyć chorym w założonym przez siebie szpitalu.
W ostatnich aktach Elżbieta ukazana jest jako postać niemal święta, pozostawiająca po sobie przykład głębokiej pokory i miłosierdzia. Jej poświęcenie wywiera wpływ nawet na mistrza Konrada, który zaczyna dostrzegać prawdziwe wartości płynące z oddania drugiemu człowiekowi. Musical kończy się wzruszającym wyznaniem Elżbiety, że wszystko, co miała, zawsze należało do biednych i potrzebujących.
Całe wydarzenie zwieńczył poruszający występ wokalny aktorów oraz chóru parafialnego p.w. Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych w Twardogórze „Rapsodia”, którzy wspólnie wykonali utwór „Tyś jest mój syn” – hymn stworzony z okazji obchodów 1050. Rocznicy Chrztu Polski. Ten finałowy utwór, pełen głębi i duchowego przesłania, był wyrazem jedności oraz wspólnego dziedzictwa naszej społeczności.
Spektakl, który połączył społeczność Twardogóry
Realizacja musicalu „Elza” to przykład lokalnego patriotyzmu, w którym mieszkańcy gminy Twardogóra połączyli swoje siły, aby stworzyć dzieło o wyjątkowej wartości artystycznej i emocjonalnej. W dzisiejszych czasach, kiedy tak trudno zachęcić ludzi do wspólnych działań, zrealizowanie tego projektu wydaje się czymś wręcz niesamowitym. Każdy miał swoją rolę i zadanie, a wszyscy działali jak trybiki w jednej maszynie, wspólnie budując coś niezwykłego i wyjątkowego. Zaangażowanie ponad 150 osób – aktorów, tancerzy, wokalistów, scenografów, techników, wolontariuszy, sponsorów – pozwoliło na powstanie musicalu, który odkrywa potencjał artystyczny lokalnej społeczności.
Dzięki energii, pasji i determinacji wszystkich zaangażowanych powstał musical, który zbliżył widzów do wartości, jakie głosiła św. Elżbieta, oraz przypomniał, że wspólne cele potrafią zdziałać cuda. Cały projekt stał się inspiracją i dowodem na to, że jedność i wspólna pasja mogą przynieść radość, wzruszenie i niezapomniane wrażenia.
Wyjątkowa muzyka – wzruszająca i chwytająca za serce
W musicalu Elza – oprócz muzyki wiodącej z obojem, która towarzyszy początkowym i końcowym scenom, tworząc jakby ramy widowiska, usłyszeć możemy majestatyczne fanfary instrumentów dętych oraz muzykę taneczną nawiązującą do ducha epoki.
W zamyśle kompozytora Pawła Grobelnego – muzyka miała łączyć elementy współczesne z charakterystyczną dla średniowiecza instrumentacją oraz motywami rytmicznymi i melodycznymi.
Należy również wspomnieć o dziewięciu utworach, w których można było podziwiać solistów, duety, a pełne rozmachu sceny zbiorowe rozpisane na kilka głosów – zapierały dech w piersiach. Kompozycje „Sen”, „Rynek” oraz „Gościem bądź” to jedne z najbardziej brawurowych utworów w musicalu. W szczególności w pełnym dynamiki „Gościem bądź”, można było usłyszeć solistów, melodeklamacje, wielogłosowe partie wokalne, a także monumentalne zakończenie, w którym wszyscy śpiewali razem, niczym majestatyczne tutti w organach filharmonii, co dodało utworowi wyjątkowej głębi i patosu.
Poniedziałkowy, ostatni spektakl był uroczystym zwieńczeniem twardogórskich obchodów Narodowego Święta Niepodległości. Wszystkie cztery spektakle spotkały się z wyjątkowym uznaniem lokalnej społeczności i zgromadzonych gości. Burmistrz Miasta i Gminy Twardogóra Paweł Czuliński, w swoim wystąpieniu podziękował reżyserowi spektaklu. Wyraził także uznanie dla wszystkich osób zaangażowanych w produkcję musicalu „Elza”.
Wśród zaproszonych gości byli obecni salezjanie Księdza Bosko nie tylko ze wspólnoty Twardogórskiej ale również z Goszcza, Międzyborza, Cieszkowa i Wrocławia z ks. dr inspektorem Bartłomejem Polańskim sdb i ks. wikariuszem insp. Piotrem Lorkiem sdb na czele. Obecne były również licznie siostry Elżbietanki i Opatrzności Bożej z całej Polski wraz z matkami generalnymi.
Osobom opuszczającym twardogórską halę sportowo–widowiskową trudno było uwierzyć, że w większości amatorzy – miłośnicy muzyki, teatru i sztuki – stanęli na wysokości zadania, współtworząc musical z prawdziwego zdarzenia.
Obsada i osoby zaangażowane w produkcję musicalu
Udział wzięli: Jakub Adamowski, Wiktoria Baran, Angelica Bednarska, Katarzyna Borzemska-Kawałko, Elżbieta Borzemska-Niwa, Lena Brynk, Beata Bukowska, Maciej Bukowski, Jarosław Bukowski, Jolanta Chleboś, Karina Dembska, Hanna Dobrowolska, Jan Drażniowski, Iga Dudek, Marta Dynowska, Barbara Franc, Krystyna Franc, Robert Garwoliński, Maksym Gawłowski, Barbara Gąbka, Józef Gąbka, Zuzanna Gąsiorkiewicz, Robert Gierus, Agata Głowacz, Sebastian Gotkiewicz, Aleksandra Graf, Lena Hungier, Adrian Huryn, Jolanta Huryn, Henryk Jankowski, Anna Janik, Andrzej Janik, Franciszek Janik, Piotr Janik, Dorota Jankiewicz, Kazimierz Jankowski, Iga Jaworska, Natalia Jezusek, Jan Jędryczko, Amelia Jędryczko, Maja Juszczak, Zdzisław Kaczmarek, Emilia Kagankiewicz, Michalina Kalaruz, Zenon Kempa, Zuzanna Klimas, Zofia Konarzewska, Zuzanna Kowalska, Hanna Kupijaj, Wiktoria Leksińska, Sandra Leszczyńska, Zuzanna Lityńska, Agnieszka Malinowska, Kacper Malinowski, Hanna Maryniak, Hanna Maślak, Wojciech Matuszewski, Eugenia Mazepa, Ireneusz Mimietz, Oliwia Mimietz, Alina Mucha, Renata Mularczyk, Aleksandra Nicpoń, Natasza Nowak, Izabela Nowak, Zuzanna Nowicka, Mateusz Olek, Maja Olszańska, Bożena Olszańska, Olena Olszańska, Marta Paciorkowska, Zofia Pawlik, Maja Piech, Nadia Pietrzak, Helena Pietrzak, Danuta Pietrzak, Helena Piotrowska, Laura Półtorak, Adam Prusak, Irena Puchalska, Stanisława Puszyńska, Iga Rządkowska, Martyna Rządkowska, Kinga Skafarek, Marcelina Skowron, Hubert Smolarz, Blanka Smolis, Klara Sobińska, Lilianna Sobińska, Magdalena Solarz, Jagoda Stefaniak, Blanka Suliga, Antonina Szierok, Pola Świderska, Przemysław Świderski, Maksymilian Świerad, Karol Trekiel, Nikola Trynkiel, Bianka Trzeciak, s. Stella - Katarzyna Turowicz, Teresa Tyszer, Michalina Ulkowska, Martyna Walczak, Lena Więckowska, Jolanta Więckowska, Maja Wilk, Zuzanna Wilk, Nadia Wiśniewska, Szymon Wlazło, Hanna Woźniak, Leon Wronka, Livia Wronka, Julia Zając, Irena Zarówna, Andrzej Zarówny, Maja Żuchowska
Scenariusz: s. Stella - Katarzyna Turowicz, teksty i opieka artystyczna: Małgorzata Wojciechowska, wsparcie teatralne: Aneta Bagińska, scenografia: Łukasz Iwaniuk, Jagoda Turska, muzyka: Paweł Grobelny, dyrygent chórów połączonych: Monika Juszczak, choreografia: Adrian Chrzan, charakteryzacja: Kaja Jędryczko, wsparcie charakteryzacji: Wiktoria Kleszcz, Magdalena Sęk, stylizacja fryzur: Agata Głowacz, światło i nagłośnienie: PHU Iwanex Janusz Szychta, obsługa akustyczna: Kacper Szuster, fotografie, projekty graficzne i scenografia: Marcin Wrześniacki, obsługa projekcji: Karol Kędzierewicz, konsultacje kostiumowe: Maria Anna Duffek-Bartoszewska, użyczenie strojów średniowiecznych: Andrzej Kościuk-Kasztelan Grodu Rycerskiego w Byczynie, wsparcie krawieckie: Małgorzata Mikołajczyk, Anna Wilk, nadzór nad kostiumami: Aneta Pawlik, dekoracje: Iwona Jędryczko, rekwizyty: Alicja Grabczyńska, catering: Ewa Adamska, produkcja i reżyseria: Jan Jędryczko
Wsparcie i sponsoring: Rada Rodziców Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Twardogórze, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Twardogórze, Gmina Twardogóra, Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Twardogórze, Parafia Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Twardogórze, Opus - stroje komunijne, PKO Bank Polski, Market budowlany “Pszczółka” Moszyce, PPH KERSON Ryszard Kierkicz.
Tekst i zdjęcia: Marcin Wrześniacki