Koncert Papieski w dniu 25. rocznicy pobytu św. Jana Pawła II w Kaliszu
W sobotę 4 czerwca z okazji 25-lecia pobytu Jana Pawła II w Kalisz, diecezja kaliska wraz z Filharmonią Kaliską zaprosiły mieszkańców Kalisza na nadzwyczajny koncert w Kościele Garnizonowym pw. św. Wojciecha i św. Stanisława.
Przybyłych gości i wykonawców przywitał wikariusz biskupi ks. prałat Zbigniew Cieślak.
Nim zabrzmiała muzyka biskup kaliski Damian Bryll serdecznie podziękował kaliszanom, że tak licznie przybyli na koncert, wpisujący się w obchody 25. rocznicy pobytu św. Papieża Jana Pawła II na ziemi kaliskiej, który był i jest niezwykle ważny dla mieszkańców naszego grodu.
Wystąpili znakomici śpiewacy operowi: Marzanna Rudnicka (sopran), Małgorzata Godlewska (alt), Tomasz Krzysica (tenor), Krzysztof Łazicki (bas) oraz Chór Kameralny WPA UAM w Kaliszu (przygotowanie chóru Beata Szymańska). Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej poprowadził maestro Ruben Silva.
Koncert rozpoczął jeden z najsłynniejszych utworów muzyki poważnej Adagio g-moll na smyczki i organy.
Choć autorstwo tego dzieła przypisywane jest Tomasowi Albinoniemu, kompozytor napisał jedynie partię basu. Pod koniec II wojny światowej włoski muzykolog Remo Giazotto, odnalazł w gruzach biblioteki w Dreźnie fragment partii basu nieznanego koncertu Albinoniego. W 1949 roku Giazotto postanowił ocalić dzieło, podejmując się zadania jego ukończenia. Zdecydował się jednak oddać wszelkie honory Albinoniemu i wydać je pod jego nazwiskiem, wskazując siebie jedynie jako redaktora.
Partię solową skrzypiec wykonał koncertmistrz orkiestry Jakub Śmigielski, na organach zagrał dr hab. Tomasz Głuchowski.
Następnym dziełem wykonanym podczas koncertu było skomponowane przez Wolfganga Amadeusa Mozarta w Salzburgu w 1780 roku Laudate Dominum KV 339. Jest to jedna z kilku części wielkiego religijnego dzieła Vesperae solennes de confessore, skomponowana na sopran, chór i orkiestrę.
Wykonawczynią partii solowej była Marzanna Rudnicka.
Zwieńczeniem koncertu była uroczysta Msza koronacyjna C-dur KV 317, obok Requiem, jedna z najczęściej wykonywanych kompozycji kościelnych Mozarta. Tytuł dzieła nawiązuje do uroczystości koronacji cudownego obrazu Matki Boskiej, na którą został skomponowany.
Utwór napisany na czterech solistów, chór mieszany, orkiestrę i organy charakteryzuje się majestatem powagi, krótką i zwartą formą. Proste, homofoniczne traktowanie chóru oraz przejrzystość budowy przyczyniły się do dużej popularności tego dzieła.
Widownia zgotowała artystom owację na stojąco, wobec czego maestro Ruben Silva poprowadził orkiestrę bisując Benedictus.
Wykonawcy:
Marzanna Rudnicka - sopran
Małgorzata Godlewska – alt
Tomasz Krzysica – tenor
Krzysztof Łazicki – bas
Chór Kameralny WPA UAM w Kaliszu
Beata Szymańska – przygotowanie chóru
Tomasz Głuchowski - organy
Jakub Śmigielski – skrzypce
Ruben Silva – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej
Tekst za: Filharmonia Kaliska
Zdjęcia: Adam Szymański